CAMPANIE

Cel mai probabil, 2024 va marca victoria clară a mediului online în fața televiziunii. Vom avea evident dezbateri politice la televizor, dar adevăratele lupte vor fi cele date în like-uri, share-uri și vizualizări.

Trenduri în comunicarea politică online 2024. 

 

 

 

Fiecare val de alegeri aduce forme noi de propagandă și de propagare a mesajelor politice. În 2024, în România, vor avea loc patru scrutine electorale (europarlamentare, locale, parlamentare și prezidențiale), echipele de comunicare ale partidelor pregătesc deja strategii de comunicare și fiecare încearcă să inoveze, să aducă elementul surpriză, elementul diferențiator care să asigure victoria.

social media 6557345 1280 jpg

În prima parte a anului, echipele de campanie vor avea nevoie de resurse mari de creativitate și bani pentru a trezi interesul cetățenilor. Pe măsură ce trece timpul și se consumă alegerile europarlamentare electoratul va fi deja mobilizat pentru restul alegerilor. Partidele cu un start greoi vor avea, bineînțeles, de pierdut și este foarte posibil să privească prezidențiale ca simpli spectatori.

Trenduri în comunicare politică online 
  • Partidele politice investesc și vor continua să investească în social media în încercarea de a se promova și de a crea consens pe temele relevante pentru ele. Analizele rafinate și tehnicile complexe sunt acum utilizate pe scară largă (targeting/re-targeting etc.) iar acest tip de acțiuni vor continua și vor evolua.
  • Cel mai probabil va exista o profesionalizare a comunicării și în teritoriu nu doar în campaniile naționale. În momentul de față există o prăpastie între cele două tipuri de campanii.
  • Conform Datareportal.com, Facebook este în continuarea cea mai importantă rețea cu 9.5+ milioane de utilizatori 18+. TikTok crește incredibil de repede și a ajuns la 7,58 milioane de utilizatori, cu vârsta de peste 18 ani. Youtube și Instagram sunt și ele relevante dar conținutul politic este mai greu palatabil în aceste medii.
  • Reach-ul publicitar al Facebook, în România, era echivalent cu 47,6% din totalul populației la începutul anului 2023. Cel al YouTube era echivalent cu 67,3% iar cel al TikTok cu 42,5% din baza locală de utilizatori de internet, indiferent de vârstă.
  • Suspendarea TikTok în instituții nu va bloca ascensiunea rețelei, ba chiar poate duce la o creștere a interesului pe ideea că ce este interzis este mai atractiv.
  • Ascensiunea nano-influencerilor continuă și cel mai probabil aceștia vor avea o carte de jucat și în cheie electorală. Nano-influencerii (cei cu mai puțin de 10.000 de urmăritori) reprezintă deja 70% din campaniile de succes de marketing influencer. Aceștia sunt considerați mai credibili, conectează marca cu publicul de nișă și oferă acces direct la publicul țintă.
  • Piața AI este de așteptat să crească anual cu 120% iar tool-urile pe bază de AI se dezvoltă accelerat. Campaniile de ”deep fake” vor deveni o provocare.
  • Site-urile de nișă, grupurile de Facebook, Whatsapp, Telegram vor continua să fie relevante dar doar dacă aduc conținut nou/original.

TikTok poate să schimbe jocul

TikTok este o platformă controversată, încă de la început au existat preocupări legate de securitate cu privire la dezvoltatorii chinezi ai aplicației, ByteDance. Congresul american a adoptat o interdicție privind TikTok pe dispozitivele guvernamentale, la fel și Comisia Europeană, dar asta nu a scăzut interesul cetățenilor americani sau europeni față de TikTok.

TikTok este fundamental diferită de platformele de socializare care au precedat-o, deoarece, în esență, nu este socială. Oamenii nu merg pe TikTok pentru socializare ci pentru a fi distrați de necunoscuți. Este o experiență în general pasivă de vizionare a videoclipurilor produse de persoane cu care nu ai nicio legătură și pe care, de fapt, nici nu le cunoști.

Politicienii nu au dorit și nu doresc un dialog în social media, ei vor doar să-și prezinte ideile, proiectele și realizările și să primească aprobare (like), nu doresc feedback. Nu sunt cu adevărat interesați de critici sau de comentarii negative (de aceea le șterg). Ei bine, la mai bine de 10 ani de la explozia rețelelor sociale politicienii primesc ce vor, o rețea care pune accentul pe emițător fără să ofere o oportunitate reală de dezbatere/feedback.

Pentru comunicarea politică rețeaua chineză pare ideală deoarece materialele văzute pe TikTok de fiecare dintre noi sunt dictate mai mult de propriile capricii decât de rețeaua de prieteni sau cunoștințe. Acest element oferă oamenilor politici oportunitatea de a ajunge la audiențe pe care altfel nu le-ar putea accesa. Aceștia ar putea găsi audiențe pregătite pentru ideile lor chiar și în rândul celor care nu le împărtășesc partidul sau doctrina, ceea ce bulele de Facebook nu permit.

Practic, ceea ce vedem pe TikTok este condus de noi înșine. Acest lucru deschide o întreagă paletă de posibilități pentru marketeri. Este poate pentru prima dată când dorința unui utilizator este îndeplinită de rețea cu asupra de măsură. Dacă îți place să zicem istoria vei vedea clipuri despre istorie, dar apoi, dacă nu controlezi bine fluxul vei vedea mai des clipuri naționaliste care pun elemente de istorie în cheie politică actuală și astfel, un adolescent pasionat de istorie ajunge să asculte prea des discursul lui Ion Antonescu.

Pe lângă toate aceste elemente de targetare, TikTok mai are un imens avantaj – este mult mai ieftin în comparație cu Facebook sau Youtube iar vizualizările organice încă funcționează.